torsdag 26 april 2012

Cykeltur!

Ellen och jag bestämde oss för att cykla till Långviks kyrkogård en dag. Det är en gravplats för 5 människor som dog i koleraepedimin som härjade i Sverige i mitten av 1800-talet. Den ligger i skogen, strax norr om Köpmannebro.

På vägen ligger denna gamla fina stenmur. Undrar just om far och/eller farbror känner igen den och vet något mer om den?

Mittemot muren ligger en gamal jordkällare.

Det var en vacker eftermiddag. Sjön låg som ni ser, helt spegelblank.

Framme vid "strömmen".

Stora bron.

Långviks kyrkogård, mera känd som "koleragraven".

En vacker grind på ena kortsidan.

Vi gick vidare in i skogen och Ellen klättrade upp på ett berg där de har sprängt ut sten.

Ellen på toppen av en grushög invid berget.

Vi fortsatte ner mot sjön. Det var en sådan fin och mysig skogsväg att gå på.

Vänern. Här åker vi med båten på somrarna.

Hemmåt igen!

8 kommentarer:

  1. Fina bilder. Mysig dag med din fina flicka. KRAM

    SvaraRadera
  2. Där har jag varit flera gånger. Visst är det där man kan gå över till "skäret" via järnvägsbron?
    Jorkällaren var jag lite rädd för när jag var liten för det bodde massa hemskt folk där :-) Minns att jag cyklade extra fort förbi där specillet när det var mörkt!
    Usch, den platsen gillade jag inte alls!!

    Köpmannebro är ju en otroligt vacker plats och älskar verkligen den känslan man får när man är "hemma". Hoppas sommaren blir lång och varm. Då flyttar jag ut till Hattefura :-)

    SvaraRadera
  3. Stenmuren du visar kallas "Svarte port" En urgammal ridväg gick upp här över berget och kom ut ungefär där du bor. namnet kommer av att en man blev rånmördad där för längesen.
    Jag har planer på att fräscha till uppfarten och kanske sätta upp en skylt

    SvaraRadera
  4. Om det är samma mur jag tänker på har jag gått på den stigen en bit upp i skogen. Fast eftersom jag lätt irrar bort mig vände jag tillbaka :-)
    Rånmördad?? Har jag aldrig hört pappa berättat om. Hur längesdean är det?
    Spännande att du har sådan koll Farbror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står i kroppefjällsboken om händelsen, men berättades också av "dom gamla". Själva namnet Köpmannebro lär komma utav att en ridande köpman blev rånmördad här. Hur längesen vet jag inte men det går nog att ta reda på. Kanske 16 eller 1700-tal

      Radera
  5. Fast jag tänkte mest på namnet "Svarte Port" som farbror nämner. Det ska bli spännande att höra den historien!

    SvaraRadera
  6. Undrar om inte "Cubano" vet mer om detta?! Han pratade om det på vägfesten i sommras!

    SvaraRadera
  7. Ja men det tror jag! Han kan säkert berätta massor av spännande historier:-)
    Kanske någon kan berätta om de skriva "stentavlorna" som finns på vägen mot kiosken? Där vissa skrämde livet ur mig när jag var liten att det bor en gubbe bakom "dörren" i beget och att han kan hoppa ut och ta mig:-))
    Ingen nämnd och ingen glömde....men du var nog inte helt oskylldig syrran till den obehagliga upplevelsen! :-)

    SvaraRadera