onsdag 11 april 2012

Chili con carne, Ellens godismuffins...och lite annat!

Igår fick jag syn på ett enkelt recept på Chili con carne som jag bestämde mig för att prova. Har aldrig lagat det innan, men det var väldigt enkelt. Hur gott som helst!! Kan ätas som det är eller med ris, pasta, potatis och/eller sallad.

Recept:

1 gul lök
1 vitlöksklyfta (kan uteslutas för den som inte gillar)
1 grön paprika
500 g färs (jag tog bland, för det tycker jag bäst om)
1 burk krossade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
salt, peppar, chilipulver, tomatpuré

Skala och hacka gul lök och pressa vitlöken. Hacka paprikan fint. Fräs i smör i en stekpanna och häll över i en gryta eller större panna. Stek färsen och blanda i lök- och paprikafräset. Häll över de krossade tomaterna och låt koka i 10 minuter. Tillsätt bönorna och krydda som du vill ha det. KLART!
Ellen kom hem med en liten söt prydnadsfågelholk till mig som hon gjort i slöjden. Så fint! Man sätter den i rabatten eller en kruka. Ska göra det när solen behagar komma och stanna ett tag.
Ellen gillar (som ni kanske vet) att baka. Idag gjorde hon godismuffins ur favoritreceptboken.
Först gjorde man själva muffinsen...
...under tiden de gräddades gjordes fyllningen, en chokladkräm.
Krämen fördelades på muffinsen. Så goda de ser ut! Har faktiskt inte smakat än, det får bli helgfika...så nu väntar de på mig i frysen=)
Bakerskan Ellen!
Avslutar med bilder på farmors gamla symaskin (för det är väl farmors...mamma, John-Erik??). Den har nu äntligen fått flytta in i vardagsrummet. Jag tycker den är så fin och den passar väldigt bra här. Antar att det är här den stod för många år sen...eftersom farmor och farfar har bott här.


































2 kommentarer:

  1. Jag undrar.....kan man även utesluta bönorna i maten?? :-) Finns inte på kartan att jag äter det annars! Men har ju i ett svagt ögonblick lovat att smaka så nu får jag ju göra de då:-) Syrrans då förstås:-)

    Fina Ängeln som bakar så gott. Fick jag ju smaka på under påsken! Hon är super duktig! Jag fikar gäna snart igen :-) Kram till dig Ellen♥
    Givetvis en till Lea oxå♥

    Symaskinen är ju jättefin! Jag fick Farfars gungstol, den vi satt i och splade bingolotto när han bode på Backegatan:-) Minns du det syrran?

    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Utesluta bönorna kommer icke på fråga!

    SvaraRadera